Soto adapter
Da har jeg kjøpt et Soto adapter, slik at jeg kan fylle vintergass på lighteren. 129kr hos magasinet.
Da har jeg kjøpt et Soto adapter, slik at jeg kan fylle vintergass på lighteren. 129kr hos magasinet.
Har laget en liste med tips for å få en vellykket vintertur. Bekledning: Fotposer gjerne med isolerende såler. Campsko med tørre sokker Ullsåler i skiskoa Ulltøy fra topp til tå, samt et tykk og god dunjakke til rast og til bruk inni teltet. Gode gamasjer En god meget tykk rastejakke Les mer
https://www.instagram.com/p/Bqg-_LBFImI/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=cp01t72nlrxr
Trolltind forskrever seg når jeg bruker bare ytterteltet. Helsport sydde på en reim for meg, ble mye bedre. Jeg bruker LED lys i lenke fra Rusta. Men løkker er tungvint og de var for få. Helsport sydde inn mittens hook. Hele ombyggingen inkl porto kom på 587,50! Helsport sin syavdeling Les mer
Det å utnytte plassen i sekken på best mulig måte er ikke så lett. Men her kommer et triks. Slipper du ut lufta fra liggeunderlaget og pakker det blir det alltid litt tykt. Det blåser seg også litt oppigjen når det er pakket. Jeg ruller det først sammen i full Les mer
Hvor langt ned kan jeg komme for ei overnatting
Jeg har satt sammen et opplegg med Neoair (kjøpt brukt på finn for 4-500kr) og Z-Lite (kopi fra Naturhike (eBay) i mitt tilfelle). Det blir 193 cm langt i mitt tilfelle, men du kan justere lengden med antall ledd. Har laget maljehull med et sett fra Biltema. På underlaget har jeg brukt limfester Les mer
Trangia 27 er det lille stormkjøkkensettet som passer til 1-2 personer. Her er mine tips om valg av brenner og hvordan jeg pakket mitt. Et meget flott sett Håndtaket passer ikke nedi kaffekjelen slik ser kommer. Jeg har kappet mitt et hull, her sammenlignet med et orginalt et. Da passer Les mer
Trangia Stormkjøkken av type 25 som er den store er et fint sett, det passer til 3-4 stk på tur. Her er hvordan jeg pakker mitt mest mulig kompakt og hva jeg ligger inni det Trangias gassbrenner og håndtak passer nedi kaffekjelen. Legger først håndtaket, så brenneren mens den ligger i posen. Les mer
Kobler du pumpesekken på utløpsproppen er det mye lettere/raskere å få inn lufta. Bare vær rask når du skal sette inn proppen. Kobler du sekken via pumpproppen må du trykke hardere for å overvinne tilbakeslagsventilen.
Når en er på telttur, spesielt på ukjente steder, er valg av teltplass viktig. Nå som sola står opp her i østlandsområdet kl 5. Blir det enda viktigere å treffe med plassen. Prøver å legge telt så langt mot skogen og gjerne bruke noen store trær som skygger. I dag Les mer
Kovea og Msr sine bokser er 110 gram, på samme mål som vanlige 100 grams,bokser. Det er nok til et par- tre oppkok på en Jetboil. Ikke alle er klar over at dette finnes. I kampen om størst tall, har Fjellsport trått til med 113 gram……? Msr har også en skal på Les mer
Da sømmene på glidelåsen løsnet i begge ender, fikk jeg en lokal salmaker til å sy de, da det var enklere enn å reklamere på den. Hun sydde også over de andre sømmene? Så tipset er å vrenge beddingen og sjekke om trådene er ordentlig sydd i endene
Jeg liker å oppbevare dun i noe som ikke er tett, slik som plastkasser. Har derfor hatt soveposene i flyttekasser. De er store og gode, det har gått fint, helt til WM vinterposen kom i hus. De største flyttekassene jeg hadde var akkurat halvparten av hva jeg trengte. Flyttekasser har Les mer
Jeg kjøpte et slikt orginal z-Seat, og har aldri sett meg tilbake. Men måtte kjøpe et til kona også etterhvert. Er med alle turer hvor jeg har den minste sekk, stranda, mcturer etc. Utrolig holdbart og bra, selv om det er dyrt i utgangspunktet. Vil nok anbefale z-Seat kontra og Les mer
Mange telt kommer uten låser på posene, spesielt de til plugger og stenger. Disse må knytes. Om dette er for å spare penger eller vekt vet jeg ikke, men i noen tilfeller tror jeg det er vekt, for å må målet komme under en magisk grense feks 2,0 kg. Når ting Les mer
Jeg har også to stk på en liter, veldig viktig å ta rett på morran, om kaffen skal smake…. Kona er litt skeptisk til bruken, og vil aldri bruke Nalgene flaske? Blå er vann, den andre er pissfarget av en grunn!
Bruker dere to små eller en stor på tur? Fordelen med to små er at du kan bruke de som skotørker om du fyller de med kokene vann. Du kan også varme kalde sko på morgene med de små.
Jeg har litt forskjellige system om vi er flere eller jeg er alene. Felles for bensin er: Fyrer bare i ytterteltet. Full gjennomlufing hvert 15 minutt og ett par minutt etter den er tent. Siden varm luft stiger lufter jeg fra laveste ventil i innerteltet til høyeste ventil i ytterteltet. Les mer
Jeg greide å ødelegge et glødenett da jeg holdt denne i toppen hvor pila peker. Plutselig løsnet gitteret, og glødenettet tåler ingen ting. Hadde heldigvis med et ekstra. Så nå har jeg låst nettet fast med to små ståltrådbiter. Det beste er å holde i krandelen når en skrur den Les mer
Det og ha varme bein på vinterstid, er viktig. Kalde bein, ødelegger turgleden. Jeg bruker varmeposer fra Biltema, og campsko. Fordeler med campsko er at du kan lea på tærne, og det har en tynn såle, slik at du kan ut i snøen for å gjøre nødvendige ærend.
Forrige tur, ble det litt krøll med artic bedding. Hadde laget ting inn uten å sjekke retningen. Myye enklere å legge alt riktig på stuegulvet, kontra og snu alt inni et trangt telt i minus 15 grader. Skrev også Hode på Hodeenden. Så da ligger liggeunderlaget rett vei, soveposen samme vei. Les mer
Fant denne som viser et enkel og raskt oppsett av nødbuviak. Snøsag er kjekk, legg merke til offsett systemet som gjør at han kan sette opp en og en blokk. Omvendt V gjør at blokkene ikke behøver å være så lange
Legg merke til trikset med å ha sekkestropper på liggeunderlaget. Hilleberg har mange fine instruksjonsfilmer.
Kom over denne varianten. Fiffi løsning, som jeg synes var verd å dele her
Søker du på DAB på fjellforum kommer det opp noen fine tråder. Men veldig kort tror jeg mange her inne har endt opp med Sony XDR Har denne selv og er fornøyd, eneste er at den er oppladbar og ikke tar AA batteri. På lengere turer er det enkelte ganger en Les mer
Hadde en del snøplugger som var helt blanke. Hadde lurt på å sende de til eloxering, eller pulverlakk, men hadde litt igjen i en boks. Ble ikke spesielt pent, men isen sliter det fort stygt igjen.
Trikset er å vrenge fleecejakka over trekket/pakkposen slik at ermene er på innsiden. Gjør du det riktig holder det seg fint hele natta.
Skal du raste eller ligge mange timer i telt, og ha armene fri er en stor jakke tykk jakke fin, jo kaldere og mindre bevegelse jo tykkere. Normalt skal den utenpå Goretex jakke, slik at du ikke må ta av deg for å ta på deg. Men det blir et Les mer
Parafinposer, Soto Stormlighter fylt med Vintergass gjør susen når bål skal tennes. Har også et syltetøyglass med lampeolje hvor jeg marinere små bjørkepinner av finger størrelse. Tar disse med i en plastpose. Må innrømme at jeg jukser, har jeg med rødsprit/bensin bruker jeg det. Men trener ofte på å lage Les mer
Vil slå et slag for denne praktiske dorullholderen, når det blåser og regner fungere den kjempefint. Henges rundt halsen eller i et tre. Er med på alle turer. Blåser det veldig må du klemme sammen rullen litt, ellers forsvinner alt i en rasende fart?
Kappet bunn av en juiceflaske, satte en strikk på enden av flaska. Da er pumpa beskyttet og vindskjermen ligger fint rundt flaska. Dette er fint spesielt på MSR hvor pumpehendelen har lett for å stikke litt ut på tette/nye pumper.
Jeg har lakkert toppen av pluggene, slik at de synes bedre, satt på reflekssnor. Da er syns de bedre og er ikke så vanskelig å finne igjen. Setter de noen få cm over snøen, slik at de kan trås litt ned, og dra de opp med løkka. Har også litt tape Les mer
Når selen er justert, er det lurt å surre litt god tape rundt alle reimer, minus den ene i livet. Da ujustere den seg ikke. Spart tid og frustrasjon, og ofte må vottene av for å få justert. Har også laget et par løkker på det sammenleggbare draget, slik at Les mer
Når du kommer deg i teltet på vinteren er det veldig behagelig å få av seg skistøvlene. Putter da beina i et par bivuakksko, hvis det er kaldt putter jeg et par håndvarmere oppi først. Tørre sokker, og legger de fuktige på tørkelofte. Legger også sitteunderlaget i bunn av kuldegropa og Les mer
Det er ikke til å unngå at hansker/votter må av på tur. Når det er kaldt og litt vind blir det fort kaldt. Jeg bruker ofte et par meget tynne kvalitets monteringshansker, da kan jeg gjøre det meste uten at jeg må ta de av meg. Mye bedre enn bar Les mer