Memento Mori's blog
  • Hvor har jeg vært på tur
    • Hvor er jeg på tur nå!
    • Artikkel
    • 2018-21 Kjentmannsmerke
    • 2018-Ti på toppturer
    • 2017-Ti på toppturer
    • 2021 – 10 på toppturer
  • Utstyr
    • Alt annet utstyr
    • Hva har jeg kjøpt nå
    • Mitt Turutstyr
    • Foto
    • Bekledning
    • Bo og sove
      • Igloo
    • Gjør det selv
    • Bære og fraktesystemer
    • Lettpakking
    • Navigasjon
    • Vinterutstyr
    • Primus og kokesystem
    • Tips og triks
    • Mat på tur
  • Generelt om friluftsliv
    • insta – twitter – YouTube verdt å se
    • Norge på langs tips
    • Ukategorisert
      • Blog-utvikling
    • Samfunnsdebatt

Memento Mori's turer og erfaringer innen friluft

Bære og fraktesystemer

Zpacks Multipack og lommer

Da fant jeg en Zpacks Multipack på finn. Den passer foran på sekken og er på 3.5 Liter. Veier 50/60 gram avhenging av hvor mange stropper du har på. Plass til en dag med mat. Da har jeg lomme alternativer Les mer

Av Memento Mori, 7 år siden
Bo og sove

Ultralett telt i sterk kuling

Ultralett telt i 65 mph er verd å se, men spol til der hvor teltet blir satt opp og se ut derfra. Vind 25-35 mph = 11-16 m/s (frisk bris til liten kuling) Kastevind 45 mph = 20 m/s (sterk Les mer

Av Memento Mori, 7 år13. april 2019 siden
Mat på tur

Poser og system for å lage «Real» frokost selv

Det finnes flere typer poser å velge i. Dutchware har en fin type til 0.6 USD PR stk. Blir en fin bolle, og du trenger ikke lang skje. Du kan også søke etter Vakuum kokeposer de tåler mye og er Les mer

Av Memento Mori, 7 år11. april 2019 siden
Hengekøye

Amok Segl XL

Amok har kommet med en vanlig hengekøye til en fin pris 499kr. Samme oppheng som Draumr XL. Vekt 655 gram inkl opphengsstropper.

Av Memento Mori, 7 år11. april 2019 siden
Hengekøye

Dag 3 – Skaratur

Naboen hadde glemt solbriller – så ble litt mysing. Litt vind i dag også. Men bare sol og varmt. Det ble mye matlaging på @Tom42 sin ovn. Kokken laget stekte epler. Og blandet det med pannekakerøre.  Så og smakt bra ut.  Jeg Les mer

Av Memento Mori, 7 år9. april 2019 siden
Hengekøye

Dag 3 – Hengekøye på Kleivkollen.

Det ble en del snøsmelting og med tørr ved funker det bra. Men du ser det tar fyr under. Men både vann og kaffe ble det, og det veltet ikke mere.  hengekøyeoppsettet ble så lav jeg kunne ha det, for Les mer

Av Memento Mori, 7 år9. april 2019 siden
Hengekøye

Dag 2 – Krokskogen hengekøye – ny plass

Artig med Amokkoppen som du kan måle 30 grader med. Fyll kaffe til linja Så setter du koppen på båndet og du ser om du har 30 grader.  Ikke en sky på Norefjell når jeg gikk. Fant ei mye i Les mer

Av Memento Mori, 7 år8. april 2019 siden
Hengekøye

Dag 2 – Hengekøye på Krokskogen dag for dag.

Klart og fint i går og i natt. Flott stjernehimmel, men måtte ha på tarpen for å skjerme for vind. Opptil 10.6 meter i kasta på målestasjon på kleiva ved rampa. Tipper det er omtrent det samme her eller litt Les mer

Av Memento Mori, 7 år8. april 2019 siden
Hvor er jeg på tur nå!

Her er jeg nå

Test på inreach Sjekk her

Av Memento Mori, 7 år7. april 2019 siden
Hengekøye

Krokskogtur med hengekøye – dag (for dag)?

Dag 1 Da er jeg på tur igjen. Har med mat for 2 overnattinger.  Startet på Kleivstua, noen måtte ha på mere klister. Varmt med 6 plussgrader. Dårlig med skiløyper her, var 5 stk som bærte skia opp bakken.  Det er Les mer

Av Memento Mori, 7 år7. april 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Suunto Clipper Kompass

For å spare litt vekt, kjøpte jeg dette lette Suunto clipper på 5 gram hos Outnorth koster 129kr.

Av Memento Mori, 7 år6. april 2019 siden
Gjør det selv

Esbit ovn testing – laget av blikkbokser

Traildesign har en superlett Esbitløsing. Slik ser den ut.  Evernew 400 ml kopp og en kon. Alt dette får plass i koppen.  Men blir veldig dyrt å få til Norge når prisen er 90 USD før frakt/gebyr/mva etc. ADDITIONAL NOTE! This Les mer

Av Memento Mori, 7 år5. april 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Tur til Sælabunn

@Tom42 woodstove og frokost i det fri. Sov hjemme, men tok real som frokost. Skiløypene er dårlige. Har med naboen for å lære meg XL køya som kom i går. Føler at jeg aldri har vært på tur…. må nok øve Les mer

Av Memento Mori, 7 år4. april 2019 siden
Hengekøye

Amok XL – Første test

Da er køya mottatt og satt opp for første gang. Ser ut som kvalitet på alle deler. Men litt småplukk også.  Fotboxen ser bra ut. Litt mindre utsikt med trapen oppsatt. Ikke mulig å lukk myggnettingen, noe er sydd feil.  Les mer

Av Memento Mori, 7 år4. april 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Best i test thermos

På siste tur Nordmarka på tvers t/r burde vi hatt med en thermos til. Disse er veldig bra, så nå ble det en rød en kjøpt på tilbud hos jernia.

Av Memento Mori, 7 år4. april 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Bål og pilketur på Krokskogen

Ble bedt med på pilketur i Nordmarka.  Fisk ble det på begge to.  160 mm hull, og årsbeste på fisk, siden dette er den første fisken i 2019.  Vi brukte magott som agn. Skiløypa var heller skral, men isen var ca Les mer

Av Memento Mori, 7 år2. april 2019 siden
Bekledning

Lett ulltøy og små flasker

Da fant jeg en side med lett ulltøy Montebel som er japansk i utgangspunktet. Lette med 135 gram PR del. Kjøpte også små flasker 20-30-50 ml. Ikke av de letteste, men skal være tette og luktfrie. Skal bruke de til Les mer

Av Memento Mori, 7 år2. april 2019 siden
Alt annet utstyr

Snøbørste – Topp kvalitet

Denne er en utrolig flott som snøbørste.

Av Memento Mori, 7 år siden
Hengekøye triks og tips

Jetboil hanging KIT

Da har jeg kjøpt et Jetboil hanging KIT slik at jeg kan henge opp jetboilen i hengekøya. Slik ser det ut. Venter fortsatt på hengekøya, men kommer trolig til uka.

Av Memento Mori, 7 år28. mars 2019 siden
Bo og sove

Plexamid oppsett – tips

Kom over denne på nettet, et bra tips på oppsett, og et alternativ til ZPacks sin måte.

Av Memento Mori, 7 år26. mars 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Båltur i Nordmarka – Drømmeforhold -Truger

Det var meldt flotte forhold og ?. Helt blå himmel, varmt og fint. Isete, hadde brodder til veibruk. Ny laftekasse satt opp og den gamle hytta er fjernet, tror det er samme grunnmur. Sol, bålkaffe og pølser, en flott dag. Les mer

Av Memento Mori, 7 år25. mars 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Mat og liten bålgryte

Da ble det en Zebra 10 cm bålkjele på 750 ml på meg. Kjøpt på eBay for 226 kr. Den er lettere og passer bedre i sekken. Plastklips må tas av ved bålbruk. Veier 308 gram. XXL hadde tilbud hvor Les mer

Av Memento Mori, 7 år25. mars 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Evernew spritbrenner oppsett 500ml

Evernew lager gode produkter, har brukt 500 ml kjelen er par år. Til den finnes en liten spritbrenner, og en vindskjerm. Hele sette veier 175 gram og er 9.7×8.7 cm sammenpakket. Alt går inni gryta. Må finne en liten flaske, Les mer

Av Memento Mori, 7 år23. mars 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Tennstål – Små og lette

Kjøpte inn et par tennstål, slik at jeg har en til hvert sett. Koster 11 til 20 kr på eBay. Veier 14 gram og funker bra.

Av Memento Mori, 7 år20. mars 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Tyrifjorden og Steinsfjorden på samme tur 38 km

Det lå an til at dette kunne bli en meget bra dag på skøyter. Hadde gjort det jeg kunne av forberedelser og det ble klarvær og månelyst i går. Noen kuldegrader og litt vind. Så isen hadde mulighet til å Les mer

Av Memento Mori, 7 år20. februar 2019 siden
Primus og kokesystem

Minitest – Msr Pocketrocket 2 vs Deluxe vs Soto Amicus vs Stormbreaker

Da dukket det opp en MSR pocketrocket Deluxe i posten. Oppgitte data Den har trykkregulator. Måtte gjøre en minitest fort og gæli. Ganske stor forskjell på hodene på disse. Veide disse.  Kokte 0.5 liter vann og tok tida på Msr Les mer

Av Memento Mori, 7 år14. februar 2019 siden
Primus og kokesystem

MSR Pocket Rocket Delux

Da har jeg fått tak i 2019 modellen av Pocket Rocket. Er en forbedret kopi av Soto sin Windmaster og Amicus. 83 gram og skal tåle en del vind. Innebygget microregulator og tenner.

Av Memento Mori, 7 år8. februar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Tur til Kongensutsikt

Da gikk søndagsturen på beina. La som vanlig inn på Regobs.

Av Memento Mori, 7 år20. januar 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Real Feltrasjoner og Neos oversko, Neoair pumpe fra finn.no

Da kom jeg over litt Feltrasjoner fra finn for en billig penge. Greit å ha et lite lager. Fant også et par Neos fotposer/oversko Neoair luftpumpe på 65 gram. Bruker AAA batteri. Ca 3 minutt på å blåse opp et Les mer

Av Memento Mori, 7 år19. januar 2019 siden
Bo og sove

Nigor Spix footprint

Da har jeg fått tak et footprint. Har også prøvd å finne et Mesh pocket set, men dette er ikke å oppdrive. Må nok låne et sett for å få laget et. Nigor er konkurs.

Av Memento Mori, 7 år siden
Hva har jeg kjøpt nå

Soto Muka Stormbreaker

Da selger Massdrop Soto Muka Stormbreaker bensin og gassbrenner til en bra pris. Specs SOTO Material: Stainless steel, aluminum, brass Output: 3,000 kcal/h 3,500 kw 11,000 BTU Fuel type: White gas, propane/isobutane canister Duration: Burns approx. 2 hours with 8 Les mer

Av Memento Mori, 7 år17. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Skitur med bål – Lore

Roger hadde fri etter helgejobbing, vi tok en ny tur i bygdeløypene. Et artig lokalt kjent tre Det er utrolig tett i toppen, mulig at lynet har slått ned i det Litt mørke skyer, så det kom litt snø. Artig Les mer

Av Memento Mori, 7 år15. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Tur på isen – fra Vik

Mange utpå i dag. La inn ismåling på regobs som vanlig. Begynner å bli tykk is.

Av Memento Mori, 7 år13. januar 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Soto adapter

Da har jeg kjøpt et Soto adapter, slik at jeg kan fylle vintergass på lighteren. 129kr hos magasinet.

Av Memento Mori, 7 år13. januar 2019 siden
Igloo

Iglo oppdatering❄️

Den står bra fortsatt og det kom snø i natt, det passet bra. Den holdt på å fordampe bort! Bare å bla nedover til den ble bygget den 20 desember.

Av Memento Mori, 7 år siden
Hvor har jeg vært på tur

Turskøyter like før snøen kom

Det ble lagt inn rapport på regObs som vanlig.

Av Memento Mori, 7 år7. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Drømmedag på turskøyter igjen?

https://www.instagram.com/p/BsTJboXnygy/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=f6710q0022pc

Av Memento Mori, 7 år6. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Drømmedag på turskøyter

Av Memento Mori, 7 år5. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Knallgod is på Steinsfjorden

Av Memento Mori, 7 år4. januar 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Turskøyter på Steinsfjorden ?

Av Memento Mori, 7 år3. januar 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Første turen på Tyrifjorden

Av Memento Mori, 7 år2. januar 2019 siden
Hva har jeg kjøpt nå

1 turen i det nye året

Det ble en tur til Kongensutsikt i vindværet, 3.2 km. Vi gikk stien opp og skiløypa med. Kjekt med brodder. Tok bilder til regobs også. Igloen står fint fortsatt, men 6-8 plussgrader og mye vind gjør den tynnere.

Av Memento Mori, 7 år1. januar 2019 siden
Hvor har jeg vært på tur

Steinsfjorden på Turskøyter

Startet på Vik, tykk god is, mange ispilkere utpå. Rett ved Steinsåsen og den eldste isen Flott is langs Steinsåsen. Pause ved Slettøya, pappa sendt meg dette bilde fra Småøyene Varmehull som har fryst igjen. Det ble ca 13 km Les mer

Av Memento Mori, 7 år29. desember 2018 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Bioetanol til forvarming av primus

Biltema selger etanolbasert peisbrensel for innendørs bruk i dekorasjonspeiser, etanolkaminer og kaminer uten veke. Koster 30kr. Det skal vissnok brenne med klar flamme, og uten sot. 100 % fornybare råvarer (ca. 80 % etanol). Ved forbrenning omdannes peisbrenselet til CO2 Les mer

Av Memento Mori, 7 år22. desember 2018 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Ny lett gassbrenner FMS 117T

Da ble det en lett 98 gram Fire Maple 117 fra eBay. Tenkt brukt til steking av fisk og matlaging i et lett oppsett.

Av Memento Mori, 7 år22. desember 2018 siden
Hvor har jeg vært på tur

8 fot Igloo i hagen

Da ble det milde været brukt til å lage en igloo. Klokken 15.13. Super kram snø Klokken 15.50 – Det går fort fremover Klokken 16.18 Klokken 17.58, det ble fort mørkt Klokken 19.08 ferdig lukket. Pusset over og rettet litt. Les mer

Av Memento Mori, 7 år20. desember 2018 siden
Bo og sove

Bergans Cho oyo telt

Da fant jeg et så å si ubrukt dermizax 2 manns telt på finn.no blir artig å teste ut dette, som er så å si umulig å finne brukt. Her er en eldre test av det Friluftsliv test

Av Memento Mori, 7 år20. desember 2018 siden
Hva har jeg kjøpt nå

MSR XGK Artic rep sett

Da fant jeg 2-3 repsett på finn.no. Artic pump repsett har jeg ikke sett før, og kan være greit å ha med på en lengere tur.

Av Memento Mori, 8 år siden
Bo og sove

Vintertips

Har laget en liste med tips for å få en vellykket vintertur. Bekledning: Fotposer gjerne med isolerende såler. Campsko med tørre sokker Ullsåler i skiskoa Ulltøy fra topp til tå, samt et tykk og god dunjakke til rast og til Les mer

Av Memento Mori, 8 år6. desember 2018 siden
Hva har jeg kjøpt nå

Msr Dragonfly multifuel primus

Da kom jeg over en godt brukt dragonfly på finn. Skal være en bra brenner, med to kraner, som muliggjør god flammekontroll. Rød msr pumpe, større diameter på slangetillkoblingen. Huset ligner på omni/nova, men kan vippes rundt.

Av Memento Mori, 8 år6. desember 2018 siden

Sidepaginering

Forrige 1 … 44 45 46 … 49 Neste
Siste innlegg
  • Alpenblow Micro Inflator adaptere
  • Test av «no name» klone av Solo Stove Titan
  • Kjøpte Solo stove light – fikk noname
  • Big Agnes Mystic SL Dunsovepose 15° F (-9.4 C) Olivengrønn
  • Jubileum på Fjellforum – 300 dager
Kategorier
Arkiv
  • juni 2026
  • april 2026
  • mars 2026
  • februar 2026
  • januar 2026
  • desember 2025
  • november 2025
  • oktober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • mai 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • desember 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mai 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • desember 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mai 2023
  • april 2023
  • mars 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • desember 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mai 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februar 2022
  • januar 2022
  • desember 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mai 2021
  • april 2021
  • mars 2021
  • februar 2021
  • januar 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • august 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mai 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februar 2020
  • januar 2020
  • desember 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • august 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • februar 2019
  • januar 2019
  • desember 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • august 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mai 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • august 2017
  • februar 2017
  • januar 2017
  • desember 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • august 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februar 2016
  • januar 2016
  • april 2011
  • januar 2010
  • februar 2009
  • desember 2008
  • august 2008
  • juni 2008
  • mai 2008
Siste kommentarer
  • Thomas Hansen til Nye Hansker
Hestia | Utviklet av ThemeIsle